torsdag 5. mai 2011

Bokanmeldelse - "Krukker med stil"

I dag ser vi på boka "Krukker med stil" av Yvonne Dengin, gartner og hagedesigner i NRK-programmet Kjærlighetshagen. Og jeg må bare innrømme det - jeg er nesegrus beundrer av Yvonne Dengin og det hun får til i sine hager og krukker! Fra før har jeg vært så heldig å få tak i boka Jordnært av samme forfatter på Mammutsalg, og den boka leses ofte her i huset. Akkurat nå er den på utlån hos min svigerinne:-)

"Krukker med stil" - Yvonne Dengin
Boka "Krukker med stil" er en leseverdig bok på alle måter. Nydelige bilder av planter i krukker og kar. Her er det lett å bli inspirert! Dengin kombinerer hensynet til praktiske råd med utsøkt estetikk på en galant måte, i motsetning til mange andre hagebokforfattere. Her får jeg mange nyttige råd om hvordan jeg skal få plantene til å trives og gro samtidig som jeg får gode tips om hvordan pottene skal bli vakre og harmoiske.

Dengin sier at vi ikke bare små satse på ett-årige sommerplanter i pottene. Det er fort å se seg blind på langvarig blomstring og undervurdere effekten av planter med vakre blader. På mange av bildene i Dengins bok bruker hun ulike typer hosta i krukkene. De store, kraftige bladene tilfører en frodighet til hagen som jeg ønsker meg, så denne sommeren skal jeg plante hosta, både i potter og blomsterbed. Hosta er vel egentlig en skyggeplante, og i vår hage finnes det nesten ikke skygge, men jeg prøver meg likevel.

Konklusjon: En typisk "løp-og-kjøp"-bok:-)