torsdag 19. mai 2011

En sjelden skjønnhet

Kjenner du til denne stauden? Dette eksemplaret fikk jeg i dag av min gode venninne og kollega Bondetuppa som - om mulig - er enda mer hagefiksert enn meg:-)

Fløyelstjæreblomst - Lychnis coronaria (80 cm)
Det er en fløyelstjæreblomst. Så nydelig! Den ser kanskje ikke så spennende ut nå, men bare vent til den får et par uker med sol og regn i hagen  - da skal du få se noe utrolig vakkert!

Fløyelstjæreblomst er en 2-årig staude, men den selvsår seg villig. Planten og bladene er nydelig sølvgrå og selve blomsten er dyp karminrød. Den blomster i perioden juni til august og blir ca. 80 cm. høy. Fløyelstjæreblomst er hardfør og krever ikke mye av omgivelsene, men den vil gjerne ha godt med sol.

Jeg ble først oppmerksom på denne planten da jeg leste boka "Hagevanding i en frodig norsk hage" av Helen Fredholm.


Her gikk fløyelstjæreblomsten igjen på flere av bildene i boka - og jeg var solgt! Se på dette bildet jeg har knipset fra boka:

Fløyelstjæreblomst og fagerfredløs - fra boka "Hagevandring i en frodig norsk hage"

Jeg har hatt en fløyelstjæreblomst i hagen tidligere, men klarte dessverre å luke vekk alle forsøk på selvsåing en høst, og siden har Bondetuppa og jeg vært på jakt etter nye planter. Av en eller annen grunn er denne sjelden å se på hagesenterne. Hvis du finner en bør du ihvertfall kjøpe den. Du kommer ikke til å angre.

14 kommentarer:

  1. Flott plante med det sølvgrå bladverket. Den finnes også i hvit utgave. Planten er enkel å formere selv fra frø. Men som du skriver , den er toårig. De betyr at første året kommer bare bladene, først andre året blir det blomster.

    SvarSlett
  2. Å ja! Gjett om jeg kjenner denne! Har den hos meg, og den frør seg rundt omkring hver sommer og dukker opp på nye steder i hagen min:o) Jeg ELSKER denne stauden, som blomstrer ti frosten kommer! Den er dekorativ både alene og innimellom andre blomster!

    Takk for titten! Nå gleder jeg meg til Fløyelskjæreblomstene blomstrer:o)

    Heleneklem;o)

    SvarSlett
  3. Hei!

    Så morsomt å høre at dere er så begeistret for denne også! Men - hvorfor er det så vanskelig å få tak i den? Har verken funnet planter eller frø på hagesentrene. Er det jeg som leter på feil sted? Skulle gjerne hatt hvite også:-)

    SvarSlett
  4. Har ikke lett på hagesentrene, så jeg vet ikke om den er i sortementet i år. Ser at de har den hos , Rara Väkster. Det er et svensk frøfirma som sender til Norge. Bestiller du for under 200 kr, slipper du toll.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for tipset! Det skal jeg benytte meg av:-)

    SvarSlett
  6. Hei:)
    Kjempeflott fløyelkjæreblomst,jeg har den selv og den sprer seg godt.
    Og det beste...den vokser uansett og hvorsomhelst:)Finnes det hvite også..?
    Det må jeg få tak i:)
    Ha en fin kveld og hyggelig å kikke innom deg:))

    SvarSlett
  7. Hei

    Så koselig blogg du har, la meg til som følger.

    Ja det var en flott staude, nydelige fargekontraster....denne skal jeg ha i kikkerten.

    Ha en fin kveld, klem

    SvarSlett
  8. Wow den var da bare nydelig:)
    Må se om jeg finner denne og håpe på at den vil trives i herdighets sone 5 eller 6:)
    Fin blogg du har som jeg velger å følge:))
    Ha en flott kveld..
    Gunn:)

    SvarSlett
  9. Den er nydelig - men jeg har den ikke. Gleder meg til bilder senere. Det er godt å kjenne noen som er ennå galere enn seg selv :))) Synes jeg også!

    SvarSlett
  10. Jeg leste innlegget ditt om roser - og hvis du liker Rosa Mundi, kan du kjøre videre med disse typene. Gallica, Alba osv. - de er lettstelte og har høyrer herdighet. Jeg vet ikke om du har lest mye på bloggen min - men det står mye om roser :) Ellers vil jeg anbefale, på det sterkeste å bli med i Norsk roseforening og sjekke sidene deres - samt Oslo og omegn roseforening og selveste rosebibelen til Gustavsson i hele tre bind. Kjøp boka om buskroser først. Ja, jeg er medlem og dedikert rosefantast! Bra tips om klematisk forresten. Hanne

    SvarSlett
  11. Hei alle sammen!

    For en hyggelig overraskelse! Storveis å våkne opp til så mange nye tips, kommentarer og følgere.

    Jeg er sengeliggende i dag. Kjennes ut som influensa, men det er vel ikke mulig i mai?

    Uansett - Tusen takk for gode rosetips! Skal prøve å komme meg innom biblioteket i helga og sjekke ut boka til Gustavsson.

    Morsomt å høre fra noen som er like hageinteresserte som meg:-)Ha en strålende dag alle sammen!

    SvarSlett
  12. Den er flott, men litt på kanten av ugresstendenser om man ikke passer frøstendene litt. Men den er veldig grei å så da, så i stedet for å leite på hagesenter så kan man så den selv, gjerne med frø fra en hagevenns hage :)

    Den finnes i hvit også.

    SvarSlett
  13. Hei Anne!

    Takk for advarselen. Har noen stauder her jeg kunne ønske jeg aldri hadde tatt inn i hagen....

    Jeg prøver meg likevel, og følger rådet til Mariann med å bestille frø fra Rara väkster. Tenker jeg satser på de hvite:-)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  14. Fløyelstjæreblomsten dukket bare opp i min hage for noen år siden, har aldri plantet den og trodde lenge det var et vakkert ugras siden den sprer seg så pass. Såg i dag at de har den på Mester Grønn

    SvarSlett