søndag 1. mai 2011

Frostskadde roser

Da har jeg gått på rosene med hagesaks. Håpet var at den jorda jeg kastet rundt rota/podestedet i høst skulle redde dem igjennom den kalde vinteren. Og det så bra ut - en stund. Det var mange grønne skudd her og der - og selvom jeg så at rosegreinene hadde sorte flekker håpet jeg i det lengste... Dessverre var det flere roser som måtte kuttes kraftig ned ettersom greiene viste seg å ha brune kjerner.

Den nydelige klatrekosen New Dawn måtte kuttes helt til beinet. Får bare håper at den kommer seg etterhvert. Den var i hvertfall grønn helt nederst. Har også tre Maidens Blush som har fått hard medfart i vinter. Snart ferdig med å klippe dem ned, og jeg måtte ta vekk veldig mye. Spent på hvordan de vil utvikle seg videre.

Da jeg kjøpte roser til hagen var jeg veldig opptatt av å satse på hardføre, friske rosesorter. Følte meg trygg med robuste sorter som New Dawn og Maidens Blush, men må vel bare innse at det ikke er nok å kastet litt jord over rota om høsten.

En rose som imidlertid tåler ALT er nyperosen/rynkerosen Moje Hammerberg. Jeg har laget hekk av den i hagen, som skille mellom gårdsplassen med grus og plenen - og den vokser og trives. Dyprosa roser og herlig roseduft i hagen hele sommeren igjennom.



Sånn ser den ut nå, etter beskjæring
Må vel bare innse at ikke alle roser er like villige som Moje Hammerberg. Neste høst skal jeg forsøke å pakke inn de andre - men jeg har aldri gjort det før...

Har du noen gode tips på hvordan jeg gjør dette - på en enkel og effektiv måte?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar