torsdag 26. mai 2011

Grønn glede?

Nå er byen full av bokelskede festivalgjengere, og i hagen spirer og gror det som aldri før. Frøken K er ivrig på litteraturfestival om dagen og får med seg store deler av Pegasusprogrammet med en god venninne. Da er det litt kjedelig å være sengeliggende, men sånn er det bare. Håper på rask bedring. I mens er det nok disse gule luringene som trives best i hagen:

Løvetann
De er jo egentlig ganske vakre når man kommer nært innpå, men du verden... skulle gjerne hatt litt færre av dem.

Jeg slår i hjel sofatiden med opptak av hageprogrammer på dekoderen. I går så jeg sesongens første episode av "Grønn glede" - men  jeg må innrømme det - jeg er ikke så veldig imponert. Mulig det bare er meg, men "Grønn glede" minner meg mer om "Norge rundt" enn et hageprogram. Merker faktisk at jeg sitter og kjeder meg når jeg ser på "karusellbenker" og andre finurligheter laget i tre. Ønsker meg mer fokus på planter og hageplanlegging.

Noen andre som har det på samme måte?

I dag har jeg sett på et opptak av "Trädgårdsfredag". Så mye bedre! Her lærer jeg faktisk noe om hage og hagestell. Tenk om vi kunne laget noe lignende i Norge også. Kanskje det er en passende utfordring for Moseplassen?

Hva synes du et godt hageprogram bør inneholde - og hvilket hageprogram liker du best?

6 kommentarer:

  1. Helt enig..Hageglede er ikke mitt favorittprogram. Jeg har ikke sett det svenske programmet, men som det går gram av navnet, så går det vel på Fredager:o)

    PS! Løvetann er vakker nå, tidlig på sommeren. Fin på plenen, men ikke i bedene!

    Heleneklem;o) (Drømmefangeren)

    SvarSlett
  2. Hei, jeg liker også best hageprogram der jeg lærer noe. Trädgård-programmet er veldig bra! Jeg har ikke sett Grønn glede i år. Det som er så bra med det svenske programmet er at det ikke er et anlegg-ny-hage-etter-at-du-har-bygd-hus-program. Det er liksom ikke så ofte en gjør det! Jeg liker veldig godt løvetann i plenen, spesielt fordi kaninene liker det så godt :-)

    SvarSlett
  3. "Hageglede" er gørr kjedelig, mens Trädgårdsfredag er både lærerikt, morsomt og underholdende. Liker best hageprogrammer hvor prosjektene synes overkommelige OG VIKTIG: man ikke trenger 100 000,- for å realisere noen av drømmene sine.

    SvarSlett
  4. Ja jeg er ening...et program som er lærerikt, tips og at det ikke skulle være uoverkommelig.

    Foreslår at boken "sjarmerende uterom" blir tv program:-)

    SvarSlett
  5. Hei:)
    Så godt og høre! Jeg er så enig! Det blir litt treigt med Grønn glede,på meg virker det som de har gått tom for ideer.
    Jeg ser også på Tredgårdsfredag og husker fortsatt sesongen med Mandelmann...
    God Tredgårdshelg:))

    SvarSlett
  6. Hei alle sammen!

    Godt å høre at jeg ikke er helt fjern når jeg blir så frustrert over "Grønn glede". Kan det være så vanskelig?

    Har ikke lest "sjarmerende uterom" ennå. Tydeligvis en bok jeg må låne meg på biblioteket. Takk for tips, Mom's garden:-)

    Håper fortsatt på et bedre norsk hageprogram på Tv. Ha den fin kveld alle sammen. Nå er det tacokveld for spionene:-)

    SvarSlett