tirsdag 3. mai 2011

Hagebokanmeldelse - "Gyldendals store rosebok"

Som jeg skrev i innlegget på lørdag lånte jeg 4 nye hagebøker på biblioteket i forbindelse med hagedagen der. Etter å ha innsett at mange av rosene i hagen har hatt det hardt i vinter driver jeg nå research på rosefronten for å finne hardføre, vakre roser til hagen. Selvom det er mye mer arbeid med roser enn stauder kan jeg ikke la være å kjøpe nye. Det finnes vel neste ikke noe vakrere når de blomsterer - og i min hage skal det være roseduft - sånn er det bare.

Roser fra i fjor

Her er et bilde av noen av rosene fra i fjor. Den polkastripete rosen i front er Rosa Mundi, en morsom rose med rosa og hvite striper. Rosen går igjen i mange franske og hollandske malerier fra 1600-tallet og lyser opp i blomsterbedet. Den er en av de mer hardføre rosene, sone 5 (6), og ser heldigvis ut til å ha klart seg gjennom vinteren her i hagen.

Rosen i bakgrunnen husker jeg dessverre ikke hva heter. Det er veldig synd, for det er er virkelig nydelig rose som blomstrer rikt og lenge. Vet du hva den heter? Skulle gjerne kjøpt flere av den.

Så - til dagens bok:

"Gyldendals store rosebok" av Lennart Mellbye

Hovedelen av boken består av grundige beskrivelser av både gamle og nye rosesorter i alle varianter. Bokens helt klare svakhet er imidlertid at den bare viser foto av et mindre utvalg sorter. Med det forutsetter boken at du har så god kjennskap til de ulike rosesortene at du vet hvordan de ser ut selv - og hvem sitter egentlig inne med slik bakgrunnskunnskap (utenom forfatteren selv)? Jeg må med andre ord tilbake til biblioteket og finne meg en ny rosebok, med bilder av alle sorterne, før jeg kan finne ut hva jeg skal plante i hagen i sommer.

Kjenner du til en slik rosebok er jeg veldig interessert i tips:-)

Boken er ellers grundig og har et godt kapitell til slutt om "Stell av roser, praktiske råd". Her finner du alt du trenger å vite om planting, beskjæring og klimasoner. Da jeg leste dette kapitellet gikk det for første gang opp for meg at det ikke bare er fordeler med gjenblomstrende/remonterende roser. Selvom det er en stor fordel at rosene blomstrer flere ganger gjennom sommeren viser det seg at disse rosene stiller mye høyrere krav til jord og stell enn jeg var klar over.

Konklusjonen blir at boken gir en god innføring i generelt stell av roser og fungerer godt som oppslagsverk for roser du har eller kjenner fra før. Den er imidlertid ikke egnet som hjelpemiddel for planlegging av nyinnkjøp av roser.