lørdag 14. mai 2011

Hurra for Hosta!

Som jeg skrev i innlegget "Bokanmeldelse - Krukker med stil" har jeg i det siste fått øynene opp for stauden Hosta. Med sine store, grafiske blader tilfører den frodighet og spennende former til blomsterbedet.



Hosta fra jobben - nå i mitt blomsterbed!

På jobben min har vi et skyggebed hvor det vokser et helt teppe med hosta. Jeg er ikke helt sikker på hvilken type hosta dette er, men den ligner i hverfall på denne her. Liker så godt de hvite kantene på bladene. Uansett - jeg har fått lov å ta med meg et par stykker, så nå har jeg fått mine første hosta i hagen! Det var et slit å få plantene opp av jorda - litt av et rotsystem - men nå er de ihvertfall her:-) Gleder meg til å se plantene i full størrelse.



Planlegger å kjøpe inn noen Blue Cadet også. De har et blålig fargeskjær i bladene og brukes mye av Yvonne Dengin i hennes bok "Krukker med stil".

Noen andre som har hosta i hagen?

5 kommentarer:

  1. Hosta er supre planter rett og slett, Herlig hvordan de folder seg ut, er vakre i seg selv og danner perfekt bakgrunn for andre planter.

    Og forresten, javist setter jeg deg inn på hageblogger-oversikten :)

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig tilbakemelding, Anne! Det var morsomt å høre fra deg - og takk for at du la inn bloggen min på siden din. Ha en fin dag!:-)

    SvarSlett
  3. Ja for å ta opp og dele hosta krever sin kvinne ;D .Har 2 STORE hosta med mørk grønne blad,husker ikke navn.
    Legger meg til hos deg.
    Ha ei fortsatt god helg.

    SvarSlett
  4. Så langt din Hosta har kommet! Hos meg kan jeg så vidt skimte den over jorda, men den står veldig skyggefullt..

    Heleneklem:o)

    SvarSlett
  5. Hei Wenche og Helene!

    Så hyggelig å høre fra dere:-) Jeg bare elsker hosta for tiden. Blir nok mange nye sorter i hagen før sommeren er over.

    I dag regner det. Deilig å sitte på kjøkkenet i morgenkåpe med en god kopp te og se på regnet.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett