fredag 20. mai 2011

Jeg angrer!

Inspirert av Anne fra Moseplassen tenkte jeg at jeg skulle fortelle om den stauden jeg angrer mest på at jeg tok inn i hagen. Under innlegget mitt om fløyelstjæreblomst i går tipset Anne om at denne kunne spre seg som ugress hvis man ikke passet på.

En blomst som virkelig opptrer som ugress i vår hage er imidlertid denne luringen:

Toppklokke - Campanula glomerata (60 cm)

...og for sikkerhetsskyld kjøpte jeg både hvit og blå....! Skjønner ikke hva jeg tenkte på. Synes ikke den er særlig pen engang.

Er det noen flere som har samme erfaring?

10 kommentarer:

  1. åja det har jeg
    ...jeg har "lammeører" de sprer seg over "alt" og marikåpen, disse to staudene mine blir litt ugressaktige...

    Fredagsklem

    SvarSlett
  2. Jeg har begge klokkene - og elsker dem! Røsker opp og hiver de jeg ikke vil ha og tar vare på dem der jeg vil ha... Den jeg angrer mest på er Løvetann og kveke! Bortsett fra det har jeg ingen andre jeg angrer på...

    SvarSlett
  3. Uff, kjedelig for deg hvis du får flere planter enn du ønsker etterhvert. Så takk for advarselen, men også TIPSET! Jeg har et laaaangt bed mellom oppkjørsel og veien som jeg prøver å fylle med stauder for, forhåpentligvis, å få minst mulig arbeid med bedet. Kanskje jeg skal skaffe meg noen av disse toppklokkene.
    Kjempefin blogg du har forresten, legger meg til som følger jeg også:-)

    SvarSlett
  4. He-he! Morsomt å kunne hjelpe, Fru Underberget! Det er veldig fint med stauder som trives og formerer seg så lenge de ikke tar helt over og "kveler" de andre plantene i blomsterbedet. Hos meg har de tatt helt over i et blomsterbed, men det skyldes vel også at jeg ikke har vært så flink til å fjerne nye planter underveis... Heldigvis er dette bedet avgrenset til en område med grus på alle kanter - så den holder seg der.
    Lykke til med toppklokkene!

    SvarSlett
  5. Her er også bedene så store og lange at jeg er glad for de staudene som fort tar plass. Lang blomstringstid og riktige farger er også pluss for meg. Så er jeg hard og fjerner det som dukker opp på feil sted.

    Men Prestekragene flytter jeg ned til låven. Der kan de spre seg slik de lyster.

    SvarSlett
  6. Hei Åshild!
    Nå har jeg lagt inn et innlegg om en annen staude også som sprer seg raskt. Helt nydelig!

    SvarSlett
  7. Yes, men ikke jeg siden jeg bare har balkong, men foreldrene mine har dem overalt på 20 mål...unntatt i beddene! Litt overdrevet, men de tåler godt å bli slått noen ganger også. I en blomstereng, syns jeg de er pene, jeg. Jeg begynner å følge deg, jeg.

    SvarSlett
  8. Hei!

    20 mål med toppklokker - det må jeg si:-) Ingen tvil om at dette er en ivrig plante!

    Enig i at de er pene i blomstereng. Var kanskje litt hard mot dem, men er så utrolig lei av at de tar knekke på mer "sarte sjeler" i hagen. På den annen er det jo utrolig lettvint med planter som klarer seg selv:-)

    SvarSlett
  9. hehe, typisk med slike planter som trives for godt at man ikke egentlig liker de...

    SvarSlett
  10. Hei Anne!

    Ja, er det ikke typisk? Heldigvis trives pionene og kattosten godt også:-)

    SvarSlett