søndag 22. mai 2011

Lille postbud min due

Da har jeg, takket være kjempegodt tips av Mariann fra Marianns verden, bestilt mine første frøposer fra det store utland. Nærmere bestemt Sverige og Rara Väkster. Gleder meg som et lite barn!

Har bestilt:
  • Fløyelstjæreblomst (Purpurklätt), tofarget hvit/lilla - "Occulata"
  • Fløyelstjæreblomst (Purpurklätt), hvit - "Alba"
  • Krølliljer, hvite - "Album"
  • Fjærnellik, rosa - "Romance mixture"
  • Kongslys, hvite - "Flush of White"
  • Kattost (Myskmalva), hvit - "Pirouette"
  • Kattost (Myskmalva), rosa

Gleder meg mest til å få denne i jord, men jeg må nok vente en stund på blomstringen. På siden til Rara Väkster står det: Det tar ca 5 år innan Krolliljan blommar när den frösås men man slipper de sjukdomar som sprids via lökarna....

Krøllilje - "Album" (Foto: Rara Väkster)

Er jeg litt overmodig nå? Noen som har erfaring med å drive fram krølliljer fra frø? Tips om alle sortene jeg har bestilt mottas med
stor takk!

6 kommentarer:

  1. Koselig blogg du har!
    Har ikke erfaring med liljer fra frø, men det er jo det som er så utrolig spennende! Så, spiring, drive frem og følge med! Og det andre du har bestilt blomstrer jo kjapt!
    Min erfaring etter at sådilla tok meg er å kjøpe skikkelig så- og kaktusjord. Når jeg prikler, så prikler jeg over i potter med blomstrjord med lecakuler eller blander perlite i god blomsterjord selv. Da har jeg størst suksess!
    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Hei Mete!
    Takk for gode råd - det trenger jeg! Er kjent med så- og katusjord, men har aldri prøve blomsterjord iblandet lecakuler. Det høres lurt ut. Takk for tipset!

    SvarSlett
  3. Har ingen tips...men gleder meg til å se utviklen av frøene dine! Spennende:o)

    Klem fra meg!

    SvarSlett
  4. Takk for det Helene!

    Jeg er også veldig interessert i tips om andre vakre stauder som det kan være lurt å investere i fra Rara Väkstar:-)

    SvarSlett
  5. Yapp, har sådd martagon liljer. Lett som plett, å vente på blomstring, akk det var hakket værre. Det blir ikke i år heller.

    Hvis fløyelskjæreblomst er Lychnis coronaria - så er den helt grei å så, blomstrer andre året, og gikk så ut hos meg. Husk derfor å ta frø, det kan hende den er toårig.

    Å så stauder er kjempespennende. Nei forresten, å så er spennende uansett hva det er.

    SvarSlett
  6. Hei Mari Anne!

    Godt å høre at du har fått til Martagonliljene. De er jo bare helt nydelige. Hvor lenge har du ventet på blomstring?

    Gleder meg til å få frøene i jorda, selvom jeg er sent ute:-)

    Var innom bloggen din forresten. Kjempemisunnelig på deg som går på Vea! Min hemmelige drøm:-)

    SvarSlett