søndag 29. mai 2011

Pallekarmer in da house! ...eh garden:-)

Å, jeg har så mange bra mennesker rundt meg! Utrolig deilig!

I går hadde Herr Pion & jeg bryllupsdag - og mannen min spurte om det var noe spesielt jeg ønsket meg. Han så litt rart på meg da jeg sa "pallekarmer & kukompost", men han begynner vel egentlig å bli vant til hagegalskapen:-)

Herr Pion er en snill mann og reiste ut på jakt etter pallekarmer. Han kom imidlertid slukøret tilbake og sa at han hadde ikke fått tak i det noen steder. I stedet hadde han kjøpt mange andre fine gaver, blant annet denne nyyydelige parfymen. Anbefales på det varmeste. I love it!


Tilfeldigvis hadde jeg dagen før fortalt en god nabo at jeg var på jakt etter pallekarmer - og hun ble så interessert i pallekarmer at hun ba sin mann om å reise ut for å få tak i det. Forskjellen mellom Herr Pion og mannen hennes er at han er bonde. Mens min mann fikk nei på Felleskjøpet (de selger visst ikke slike karmer, men bruker dem til å transportere varer i...) da han ville kjøpe pallekarmer fikk mannen hennes ja. Og - han tok med karmer både til henne & meg! Takk til den fantastiske Bondemannen & Bondekona. Hipp hurra!! Jeg er så utrolig takknemmelig for at det finnes sånne folk!

Her er pallekarmene plassert i hagen, mellom to plommetrær vi plantet for to år siden:


I dag har Herr Pion gått løs på taket vårt! Vi bygger om loftet og i dag skulle Veluxvinduene på plass. Yr.no lovte oppholdsvær hele dagen - noe som har vist seg å være helt feil..... Etter at vi åpnet taket har det både regnet, tordnet og haglet! Gode naboer har heldigvis vært innom for å løfte og hjelpe i løpet av dagen:-)

En liten oppmuntring fra Frøken P

Mens Herr Pion har hamret og saget har jeg gravd vekk alt av gress under pallekarmene og fått de litt ned i bakken. Har løst opp jorda og hils på mange deilige meitemarker:-) Mens jeg drev på med dette kom en koselig nabo innom og sa hun hadde gravd opp noen liljekonvall til meg som jeg kunne få til hagen hvis jeg ville. Så utrolig koselig gjort!!

I morgen skal jeg supplere jorda i kassene med "kjøpejord" og kukompost. Har kjøpt inn noen jordbærplanter, Corona og Zephyr, som skal i jorda. Har også lyst til å prøve meg med litt gulrøtter, reddiker og vårløk, men jeg er usikker på hvor mye jeg får plass til. Dette er helt nytt for meg.

Er det noen av dere som har noen gode tips til meg om hva jeg bør gjøre eller ikke gjøre? Gode råd mottas med stor takk!

6 kommentarer:

  1. Så bra at du fikk tak i pallekarmer:-))
    vi er også bønder og fikk nok også våre den veien...
    Jeg har også plantet jordbær i mine, og urter i den andre. Jeg la en duk eller plast med småhull i bunn og så den dekker kantene. (for å hindre ugress og at ikke karmene skal råtne. Så la jeg singel i bunn for dreneringen og blandet jord og kukompost. Spadde også bort plenen rundt og la grus /sand rundt. Lykke til:-))

    Gratulerer med overstått bryllupsdag og heldig du som fikk den herlige parafymen.

    klemmer

    SvarSlett
  2. Til lykke med bryllupsdagen i går! Snill mann du har som prøvde å skaffe deg pallekarmer, selv om det var bonden som klarte det til slutt. Nydelig parfyme du fikk da - dufter nok bedre enn komposten, tihi:o)
    Lykke til med plantingen, det er gøy å ha en kjøkkenhage!

    SvarSlett
  3. TAKK!

    Det var nok litt mer romantisk med parfyme, men er man hagegal så er man hagegal:-)

    Hvor mange jordbærplanter planter man i 1 stk pallekarm? Noen som vet?

    SvarSlett
  4. Lekker Parfymeflaske! Greatulerer med bryllupsdagen som var:o)
    Og..gratulerer med pallekarmer!!

    Reddiker spirer fort og vokser fort. Gulrøtter vokser sakte. Vet ikke om det var noe tips, men, men. Jeg er jo ny på kjøkkenhage selv!

    På gjensyn! Heleneklem

    SvarSlett
  5. Så bra at du fikk pallekrager til slutt!
    Det skal ikke være enkelt...:)men du vil få mye nytte av pallegragene,lett å lykkes med avlingen.
    Jordbær bør nok ha en 25-30cm. avstand til neste plante,så gulrøtter i rader (pirer sent) og plant salat imellom.Du spiser opp salaten før gulrøttene blir store :)
    Vårløk er kanskje litt sent iår,tar lang tid.Om du ikke finner småplanter i hagesenteret.
    Lykke til:)

    SvarSlett
  6. Hei Helene & Inger Marie!

    Tusen takk for gode tips og lykkeønskninger! I dag har jeg kledd innsiden av pallekarmene med "byggplast" for å hindre at de råtner så fort.
    Gleder meg til å få alle planter og frø i jorda i morgen!

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett