mandag 9. mai 2011

Syriner og duftsjærsmin

I dag har jeg prioritert å gå en lang tur med Frøken K langs Strandpromenaden. Helt herlig i det været som er ute nå. Det har med andre ord blitt lite hagearbeid i dag, men som jeg skrev i innlegget i går skal jeg skrive litt om plantene vi har valgt som "omramming" av  hagen vår.

Rundt eidendommen har vi plantet ulike typer syriner og en hel hekk med duftsjærsmin. Syrinene er duftsyrinene Mme Lemonie og Ludwig Späth, og duftsjærsminen er av typen Philadelphus coronarius. Det står i bøkene at dette skal være relativt rasktvoksende planter - men jeg er ikke helt sikker på om det stemmer... Det går ganske smått her synes jeg, men det kan kanskje ha noe med at jeg ikke er så ivrig på å gjødsle:-)

Knopper på Ludwig Späth
Da vi i sin tid plantet duftsjærsminene var vi ikke flinke nok til å følge opp med vanning. Det førte til at en del av grenene visnet, eller ble "svake". I går gikk jeg på med hagesaks og klippet vekk alt det døde. Håper det kan bidra til at de grenene som er igjen får bedre vekstvillkår.

Døde grener fra duftsjærsmin
(skal legge ut bilde senere av buskene når de blomstrer)
Uansett er det kjempefine busker som blomsterer til forskjellige tider og bidrar til både avskjerming, farger og deilig blomsterduft i hagen. Vi planlegger å plante flere syriner i sommer og kommer da til å satse mer på vanlig duftsyrin, dvs. Syringa vulgaris og Syringa vulgaris alba. Har også lyst til å supplere med ett par duftsyrin av typen Sensation som har blålilla blomster med hvit kant.

Det kan aldri bli for mange syriner i en hage!


2 kommentarer:

  1. Buhu! Hos meg hadde vi én syrin, husker ikke hvilken sort, men mamma sa den var sjelden. Med tre grener eller noe? Uansett klarte katta å ta knekken på den, med sin ivrige omgang med stammen. Den klødde treet rett og slett i hjel. Nå har vi saget den helt ned, og opp av jorda vokser det nå skudd som kanskje, kanskje blir et nytt tre? Det er lov å håpe!

    SvarSlett
  2. Hei HH! Så hyggelig at du legger igjen en kommentar her:) Og for en herlig historie! Elsker katter & syriner - men her er det tydelig at det ikke alltid er en god kombinasjon! Hvis det ikke var en podet syrin er det stor sjanse for at den vil sette nye skudd fra rota. Lykke til!

    SvarSlett