lørdag 4. juni 2011

Hørt om "Solstikk"?

I dag har det vært så varmt at jeg har surret mest rundt meg selv. Deilig, men lite effektivt:-) Har luket et bed og arvet noen dagliljer som naboen ikke ville ha lenger. Frøken P har vært på O-løp og tatt sitt første sjøbad. Kaldt & godt!

På min daglige runde i hagen har jeg til min store glede oppdaget at jeg får noen helt spesielle bær i hagen til høsten. Har du hørt om "Solstikk" før (også kalt Jostabær)? Jeg leste om denne bærbusken i Tor Smaalands hagebok "Tors tusen hagetips" for tre år siden og ble så nysgjerrig at jeg skaffet meg et eksemplar. Dette står i Smaalands bok om busken:

"Da jeg var barn, fant en humoristisk gartner på å krysse solbær og stikkelsbær og kalte det "Solstikk". Siden ingen spør etter den lenger, finnes den knapt i handelen. Om flere spør, dukker den opp igjen. Gjør det. Solstikk er kjempegodt."

I tre år har jeg ventet, og nå har busken fått små bærkart. Gleder meg til å smake på dem til høsten!

Solstikk
Noen som har eller har smakt "Solstikk"?

5 kommentarer:

  1. så spennanes...verken hørt om, sett eller smakt! så kjekt du har fått bær på. Vi må få høre mer om disse, klem

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant? Morsomt med nye planter og smaker! Gleder meg til å plukke bær til høsten. Rapport kommer:-)

    SvarSlett
  3. Så spennans , aldri hørt om !

    Kommer nok på en smak en dag :-D

    SvarSlett
  4. Hei Bondekona!

    Jeg skal selvfølgelig invitere deg over på smaksprøver så snart de er modne:-)

    SvarSlett
  5. Jeg har solstikk i min hage. Og ja, det er gode bær. De ble kjempe populære til is... nam nam..

    Dessverre er det nesten ikke noen bær iår.

    SvarSlett