torsdag 23. juni 2011

Så uendelig vakker!

Nå må jeg bare være ute og nyte hagen mellom regnskurene. Se på disse skjønnhetene:




Når jeg ser på disse nydelige silkepionene er jeg ikke i tvil - dette er min favorittblomst. Enkle å ha med å gjøre, lukter nydelig og ser helt fantastiske ut. Jeg tror jammen jeg må kjøpe meg enda flere - må bare få anlagt et nytt bed først:-)

Når vi i sin tid kjøpte huset vårt var det noen få busker rundt omkring som vi heldigvis ikke fjernet før vi hadde bodd der et helt år. Og en av buskene viste seg å være en  gammel rosebusk med kjempefine, enkle roser.


Er det noen av dere som vet hva slags rose dette er?

Jeg er også veldig glad for at jeg plantet disse buskene for noen år siden. De har vokst sakte, men du verden hvor deilig det lukter i hagen når de blomster. De må imidlertid følges opp i forhold til lus, på lik linje med rosene dessverre.

Duftsjærsmin
Slik så rosene mine ut i går da jeg kom hjem fra jobb:

Lus på Maidens blush
Vi får bare håpe de ikke har rukket å gjøre alt for mye skade på roseknoppene. De har i hvertfall fått seg en liten dusj med mirakelvann...

Nå skal vi kose oss med rabarbrapai med krem. Fant en kjempegod oppskrift her. Enkel og god! Takk til min gode kollega som kom på jobb med en hel bærepose med rabarbrastilker. Mmmmmm....!

Ha en fin St. Hanskveld!

6 kommentarer:

  1. Enig med deg, jeg tror pionene må være hagens dronninger. Disse er jo helt fantastiske! Rosen din er også kjempesøt. Jeg tror det er en Bergrose. Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  2. Jeg tror rosen er Rosa Canina - Steinnype. Bildet i min rosebok er veldig likt. jeg har en mistanke om at dette er villskudd fra rosen under podestedet.

    Jeg venter utålmodig på at våre Duftsjærmin skal blomstre. Kanskje neste år.

    SvarSlett
  3. Flotte blomsterbilder hos deg:-) Uff, ja i år ser det ut som vi bare får nyte hagen i rykk og napp i takt med været.... Fikk heldigvisk klipt plenen i går ettermiddag, men det var lite tid til å nyte før det øste ned på kvelden. Sukk.

    SvarSlett
  4. Hei!

    Takk for gode rosetips. Lurer på om du har rett, Åshild. Så ihvertfall sånn ut når jeg tok et bildesøk i Google. Et veldig vakkert villskudd:-)

    Fru Underberget: Nå vil vi ha sommer og sol - ikke sant!? Heldigvis er det meldt fint vær i helga - så da er det bare å håpe at de tar rett denne gangen:-)

    SvarSlett
  5. Vakre pioner!!
    Plantet duftskjærsmin i vår, må nok vente noen år før blomsterduften sprer seg i hagen vår :)
    God helg!

    SvarSlett
  6. Hei Linkehagen!

    Ja, det tar litt tid før duftsjærsminen skyter fart - men det er verdt å vente på:-)

    SvarSlett